Schoolkind (4-12 jaar)
Op deze leeftijd ontwikkelt een kind steeds meer complexe motorische vaardigheden. Het contact met andere
kinderen wordt belangrijker en kinderen gaan ervaren wat anderen van hen vinden. Op deze leeftijd kunnen er
problemen ontstaan tijdens bijvoorbeeld de gymles of het buitenspelen. Springen, hinkelen, fietsen, balspelen,
klimmen, aan-en uitkleden, zijn vaardigheden die echt bij deze leeftijd horen. Wanneer een kind hier meer
moeite mee heeft dan leeftijdsgenootjes, bijvoorbeeld zichtbaar tijdens de gymles of het buitenspelen, kan dit
het plezier in bewegen verminderen. Hierdoor krijgt een kind ook een tekort aan ervaring in bewegen.
Op deze leeftijd wordt de fijne motoriek, denk aan kleuren/ knippen/ schrijven, ook steeds belangrijker.
Wanneer deze vaardigheden moeilijker zijn voor uw kind dan voor de andere kinderen uit de klas kan dit grote
gevolgen hebben. Als het schrijven bijvoorbeeld te traag verloopt of niet goed leesbaar is, kan dit invloed
hebben op de prestaties van het kind op school. Ook zijn een juiste zithouding aan tafel en het kunnen
concentreren belangrijke voorwaarden om de les goed te kunnen volgen.
Wanneer uw kind aangemeld wordt voor een motorische observatie bij ons, doen wij een uitgebreid onderzoek
waar wij meestal de leerkracht op school ook bij betrekken. Vaak komt de hulpvraag mede vanuit school. Ook
kunnen wij indien nodig de leerkracht op school informeren en adviseren.
Voorbeelden van indicaties:
• Motorische ontwikkelingsachterstand (springen/ klimmen/ fietsen etc.)
• Problemen in de fijne motoriek (kleuren/ knippen/ plakken/ schrijven/ etc.)
• Vallen/ struikelen/ motorisch onhandigheid
• Sensomotorische problemen
• DCD (Developmental Coördination Disorder)
• Houdingsproblemen
• Pijnklachten ten gevolge van bijv. overbelasting
• ADHD/ pervasieve ontwikkelingsproblematiek/ NLD
• Problemen in het uithoudingsvermogen
• Zindelijkheidsproblemen